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Victoria Camps Cervera

Va néixer a Barcelona el 21 de febrer de 1941. Va cursar el batxillerat al col·legi del Sagrat Cor de la seva ciutat natal i després la carrera de filosofia i lletres, la llicenciatura de la qual va obtenir el 1964 en la Universitat, també de Barcelona, a la que va quedar vinculada com a professor ajudant fins el 1967 en què va anar, per un curs, a Baltimore (Estats Units), on va explicar llengua espanyola. Novament a Barcelona, el 1971 s’incorpora com a professor ajudant a la Universitat Autònoma, en la qual obté el 1975 el doctorat, i de la qual a partir de 1979 és professor adjunt per oposició. V. Camps, que inicialment es va interessar per la filosofia analítica, des dels supòsits de la qual va treballar alguns aspectes de la filosofia de la religió i de l’anàlisi del llenguatge moral, posteriorment va centrar el seu interés en l’estudi i investigació de l’ètica, romanent fidel al corrent analític com a horitzó de referència, però sense subordinar-se en absolut a la metodologia i tipus d’anàlisi que aquesta propugna. Actualment és Catedràtica d’Ètica a la Universitat Autònoma de Barcelona. Sempre ha denunciat l’exclusió de la dona de la vida política, la qual cosa la va portar a obtenir el càrrec de Senadora socialista per Barcelona el 1993. Una de les seves principals preocupacions és la discriminació de la dona en tots els àmbits laborals i socials.


Escrits de Victoria
  • A vueltas con lo religioso: un diálogo teológico con Javier Sádaba, Fernando Savater, Victoria Camps, Eugenio Trías. Salamanca: Caja Duero, 2001.
  • ALTIZER, T. J. J. El evangelio del ateísmo cristiano. Prólogo de Victoria Camps. Barcelona: Ariel, 1972, p. 5-12.
  • Aproximación a Carnap: la formalización de la semántica. Convivium, 1966, 21, p. 77-88.
  • Aranguren: el empeño por dar vida a la moral. Anthropos: Boletín de información y documentación, 1988, 80, p. 56.
  • Aspectos éticos de la programación televisiva. En: BLANCO GARCÍA, A. (coord.) Mujer, violencia y medios de comunicación. León: Universidad de León, Servicio de Publicaciones, 1997, p. 195-202.
  • CAMPS CERVERA, V. Y GINER, S. Manual de Civismo. 4ª ed. Barcelona: Ariel. 2001. 159 p.
  • CAMPS CERVERA, V. Y GINER, S. Manual de Civismo. Barcelona: Ariel, 1998. 159 p.
  • CAMPS CERVERA, V. Y GINER, S. Manual de Civismo. 5ª ed. Barcelona: Ariel, 2004. 191 p.
  • CAMPS CERVERA; V. (coord.) Historia de la ética. Barcelona: Crítica, 2000.
  • Chomsky entre la lingüística y la metafísica. Cuadernos de la gaya ciencia, Barcelona, 1976, 4, p. 57-84.
  • Ciudadanía: derechos y deberes. Revista de servicios sociales y política social, 1998, 41, p. 9-16.
  • Concepciones de la ética. En: Concepciones de la ética. Barcelona: Trotta, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC, 2004, p. 11-28.
  • Conocimiento y autocrítica. Aula de innovación educativa, 2001, 107, p. 67.
  • De la razón a la ética. Cuadernos hispanoamericanos, 1978, 339, p. 453-461.
  • De la razón en la ética. Teorema, 1978, 8, p. 301-313. También en Cuadernos hispano-americanos, 1978, 339, p. 453-462.
  • De la razón en la ética. Teorema: Revista internacional de filosofía, 1978, Vol. 8, 3-4, p. 301-314.
  • Debate: filósofos españoles ante la religión. Iglesia viva: revista de pensamiento cristiano, 2005, 221, p. 91-116.
  • Del imperativo heroico al imperativo herético. Revista de Occidente, 1985, 46, p. 47-58.
  • Del Senado a la experiencia del Consejo Audiovisual de Cataluña. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, 2006, 68, p. 100-103.
  • Democràcia paritària. Barcelona: Fundació Rafael Campalans, [1997].
  • Dialogar y respetar: dos buenas pautas para cuidar. Investigación y educación en enfermería, 2004, vol. 22, 1, p. 78-80.
  • Diálogos con la academia: bioética y educación. Aula de innovación educativa, 2004, 128, p. 13-16.
  • Educación y cultura democrática. SALVADOR GINER DE SAN JULIÁN. La cultura de la democracia: el futuro. [S.l.: s.n.], 2000, p. 97-112.
  • Educación y democracia posliberal. En: TEZANOS TORTAJADA, J. F. La democracia post-liberal. Madrid: Fundación Sistema, 1996, p. 165-184.
  • Educar a la ciudadanía para la convivencia intercultural. Revista anthropos: Huellas del conocimiento, 2001, 191, p. 117-122.
  • Educar en valores. Turia: Revista cultural, 1996, 38, p. 115-122.
  • El concepto de virtud pública. En: CEREZO GALÁN, P. Democracia y virtudes cívicas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2005, p. 17-42.
  • El debate ecuménico en torno a «Honest to God». Barcelona, Selecciones de Libros, 1967, 7, p. 11-124.
  • El derecho a la diferencia. En: RODRÍGUEZ ARAMAYO, R. (et al) (coord.). Ética día tras día: homenaje al profesor Aranguren en su ochenta cumpleaños. [S.l.: s.n.], 1991. p. 67-78.
  • El lenguaje como juego. En: DOU, A. (ed.) Lenguajes científico, místico y religioso. Actas de la V Reunión Interdisciplinar. Santiago de Compostela, 6-10 de septiembre de 1978. Bilbao: Mensajero, 1979, p. 119-138.
  • El lugar de la ética en los medios de comunicación. En: BONETE PERALES, E. Ética de la información y deontologías del periodismo. Madrid: Tecnos, 1995. p. 53-64.
  • El malestar de la vida pública. Barcelona: Grijalbo Mondadori, [1996].
  • El segundo Rawls, más cerca de Hegel. Daimon: Revista de filosofía, 1997, 15, p. 63-70.
  • El sentido irónico de la vida. Letra internacional, 1987, 7, p. 72-73.
  • El siglo de las mujeres. Madrid: Cátedra, [1998].
  • El tratamiento de la mujer en los medios audiovisuales. Cuadernos de derecho judicial, 2004, 3, p. 127-140.
  • En torno a la ciudad secular. Selecciones de Libros, Barcelona, 1968, 9, p. 77-103.
  • Ética para las ciencias y técnicas de la vida. En: Cuestiones éticas de la ciencia y la tecnología en el siglo XXI. Madrid: Biblioteca Nueva, 2003, p. 225-244.
  • Etica y democracia: una ética provisional para una democracia imperfecta. Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 1990, 6, p. 25-35.
  • Ética, retórica, política. Madrid: Alianza Editorial, 1988.
  • Filosofía y cultura feminista. Asparkia: Investigació feminista, 2000, 11, p. 9-18.
  • Globalización y razón, ¿una sístesis imposible? Laguna: Revista de filosofía, 1999, 1, p. 121-128.
  • Hannah Arendt: la moral como integridad. En: CRUZ RODRÍGUEZ, M. El siglo de Hannah Arendt. Barcelona: Paidós, 2006, p. 63-86.
  • Identidad moral e identidad política: ¿una contradicción? Thémata: Revista de filosofía, 1999, 23, p. 97-106.
  • Introducción a la filosofía política. Barcelona: Crítica, [2001].
  • La democracia nos salvará. Claves de la razón práctica, 1990, 5, p. 24-29.
  • La enseñanza de los valores: qué, cómo y quién. Infancia y aprendizaje, 1998, 82, p. 103-107.
  • La escuela ante el reto del saber práctico. Infancia y aprendizaje, 1998, 82, p. 65-73.
  • La ética en una cultura posfilosófica. Leviatán: Revista de hechos e ideas, 1985, 20, p. 79-83.
  • La fiebre de los separatismos. En: Temas actuales de ética: sentido y legitimación del poder. [S.l.]: Sociedad Castellano-Leonesa de Filosofía, 1994, p. 45-56.
  • La filosofía: hablando con Victoria Camps. [Entrevista] Madrid: Acento, 1994.
  • La identidad europea. Claves de la razón práctica, 1992, 19, p. 32-35.
  • La igualdad de oportunidades en la filosofía actual. Intervención psicosocial: Revista sobre igualdad y calidad de vida, 1997, Vol. 6, 3, p. 293-300.
  • La igualdad en la educación. Intervención psicosocial: Revista sobre igualdad y calidad de vida, 1997, Vol. 6, 3, p. 287-292.
  • La igualdad y la libertad. Leviatán: Revista de hechos e ideas, 1993, 51-52, p. 173-182.
  • La imaginación ética. Barcelona: Ariel, 1991.
  • La imaginación ética. [Barcelona]: Seix Barral, [1983].
  • La inútil idea de la libertad. Revista de Occidente, 1985, 45, p. 29-46. Ejemplar dedicado a la ética de la Sociedad Civil.
  • La nueva cultura y la moral. Cuadernos para el diálogo, 1972, 107, p. 39-40.
  • La oportunidad del ensayo. La Página, 1995, 20, p. 91-94.
  • La otra gramática del poder. Leviatán: Revista de hechos e ideas, 1998, 71, p. 41-53.
  • La política como moral (Aranguren). Isegoría: Revista de filosofía moral y política, 1997, 15, p. 181-189.
  • La religión como práctica simbólica. Enrahonar. Quaderns de Filosofía, Barcelona, 1981, 1, p. 63-66.
  • La religión en la formación humana. Educadores: Revista de renovación pedagógica, 1999, 192, p. 337-344.
  • La renovación de la socialdemocracia: sobre "La tercera vía. La renovación de la socialdemocracia" de Anthony Giddens. Saber leer, 1999, 129, p. 1-2.
  • La responsabilidad social de la empresa. Alta dirección, 1999, 208, p. 31-37.
  • La sinrazón de la razón. El Basilisco, 1979, 8, p. 97-100.
  • La trivialización de la política. Claves de la razón práctica, 1993, 37, p. 16-21.
  • La vejez como problema y como oportunidad. Revista multidiscilpinar de gerontología, 2003, Vol. 13, 4, p. 267-270.
  • La violencia en la televisión. Qaderns del CAC, 2003, 17, p. 3-14.
  • La voluntad de vivir : las preguntas de la bioética. Barcelona: Ariel, 2005.
  • Las contradicciones del intelectual en el siglo XXI. Letra internacional, 2002, 77, p. 21-25.
  • Las contradicciones del intelectual en el siglo XXI. En: TEJERINA AGUILA, R. de. Loa intelectuales y la política. Madrid: Pablo Iglesias, 2003, p. 43-57.
  • Las identidades nacionales. Claves de la razón práctica, 1999, 91, p. 32-36.
  • Lenguaje ético. En: Diccionario enciclopédico de teología moral. Suplemento de la 3ª ed. Madrid: Ediciones Paulinas, 1978. p. 1385-1391.
  • Libertad a la defensiva. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 1992, 13, p. 31-36.
  • Locke. En: CAMPS CERVERA; V. (coord.) Historia de la ética. Barcelona: Crítica, 2000, Vol. 2, p. 141-167.
  • Los a priori del lenguaje. Enrahonar, Quaderns de Filosofía, 1982, 3.
  • Los contenidos de la ética civil. Documentación social, 1991, 83, p. 43-50.
  • Los teólogos de la muerte de Dios. Barcelona: Nova Terra, 1968. 167 p.
  • Los teólogos de la muerte de Dios. Edición de Alfonso Álvarez Bolado. Barcelona: Nova Terra, 1968.
  • Los valores de la educación. Madrid. Anaya, 1994.
  • Los valores de la educación. [Madrid]: Centro de Apoyo para el Desarrollo de la Reforma Educativa, 1994.
  • Los valores éticos de la actividad científica. En: MUGUERZA, J. (ed.) Filosofía de la ciencia y metodología. Madrid: [s.n.], 1977, p. 232-247.
  • Los valores éticos de la actividad científica. Cuadernos económicos de ICE, 1977, 3-4, p. 232-247.
  • Más allá de los fines y los medios: la pragmática de la política. Sistema: Revista de ciencias sociales, 1986, 70, p. 63-76.
  • No hemos aprendido a vivir sin dogmas. Letra internacional, 2002, 74, p. 42-43.
  • Paradojas del individualismo. Barcelona: Crítica, [1993]. 201 p.
  • Paradojas del individualismo. 2ª ed. Barcelona: Crítica, 1999.
  • Paternalismo y bien común. Doxa: Cuadernos de filosofía del derecho, 1998, 5, p. 195-202.
  • Perspectivas éticas generales. En: Cuestiones éticas de la ciencia y la tecnología en el siglo XXI. Madrid: Biblioteca Nueva, 2003, p. 159-180.
  • POPPER, K. El coneixement objectiu: un enfocament evolutiu. Prólogo y edición de Victoria Camps. Barcelona: Edicions 62, 1985.
  • Por la solidaridad hacia la justicia. En: THIEBAUT, L. (coord.) La herencia de la Ilustración. Barcelona: Crítica, 1991, p. 136-152.
  • Por una ética pagana. Cuadernos del Norte, 1981, 9, p. 6-7.
  • Pragmática del lenguaje y filosofía analítica. Barcelona: Península, 1976. 279 p.
  • Pragmática del lenguaje y filosofía analítica. Prólogo de Javier Muguerza. Barcelona: Península, 1976.
  • Principios, consecuencias y virtudes. Daimon: Revista de filosofía, 2002, 27, p. 63-72.
  • ¿Qué hay de malo en la eugenesia? Isegoría: Revista de filosofía moral y política, 2002, p. 55-72.
  • Qué hay que enseñar a los hijos. Barcelona: Plaza & Janés, 2000. 195 p.
  • Qué hay que enseñar a los hijos. [Barcelona]: Debolsillo, 2000. 195 p.
  • RAWLS, J., CAMPS, V. VIGIL, J. Sobre las libertades. Barcelona: ICE de la Universidad Autónoma, 1990.
  • Religión y liberalismo. En: QUINZÁ LLEÓ, X., ALEMANY, J. J. Ciudad de los hombres, ciudad de Dios: homenaje a Alfonso Álvarez Bolado, S.J. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas, Servicio de Publicaciones, 1999, p. 209-222
  • Republicanismo y virtudes cívicas. En: CONILL SANCHO, J., CROCKER, D. A. Republicanismo y educación cívica: ¿Más allá del liberalismo? [S.l.: s.n.], 2003, p. 243-256.
  • Responsabilidad social de los medios de comunicación. Leviatán: Revista de hechos e ideas, 1995, 61, p. 99-110.
  • SAMPEDRO, J. L. CAMPS, V. El educador y sus fronteras: enseñar y aprender en ellas. ICE Universitat, Servei de Publicacions, 1993.
  • Sigamos discutiendo. Doxa: Cuadernos de filosofía del derecho, 1988, 5, p. 223-226.
  • Sobre el derecho y la moral: Apostilla a Rafael Sánchez Ferlosio. Claves de la razón práctica, 1996, 66, p. 76-77.
  • Sociología de la religión y teología. Estudio bibliográfico. Sociology of Religion. A Bibliography. En colaboración con el Instituto de Fe y Secularidad. Cuadernos para el diálogo, 1975.
  • eoría y práctica de la ética en el siglo XXI (XI Conferencias Aranguren). Isegoría: Revista de filosofía moral y política, 2003, 28, p. 115-142.
  • THIEBAUT, C., CAMPS, V. La herencia ética de la Ilustración. Barcelona: Crítica, 1991.
  • Una metaética sin pretensión (respuesta a Esperanza Guisán). Anuario de filosofía del derecho, 1989, 6, p. 463-466.
  • Una vida de calidad: reflexiones sobre bioética. Barcelona: Crítica, [2001].
  • Virtudes públicas. 4ª ed. Pozuelo de Alarcón (Madrid): Espasa Calpe, 2003. 204 p.
  • Virtudes públicas. Barcelona: Círculo de Lectores, 1994. 268 p.
  • Virtudes públicas. Madrid: Espasa-Calpe, 1993. 204 p.
  • Virtudes públicas. 3ª ed. Madrid: Espasa Calpe, 1991. 214 p.
  • Virtudes públicas. Madrid. Espasa Calpe, 1990. 214 p.
  • Virtudes públicas. 2ª ed. Madrid: Espasa Calpe, 1990. 214 p.
  • Wittgenstein, metafísico. El País, 18-1-1981. Suplemento de Libros, III, n. 65, p. 3.
Sobre Victoria
  • GARCÍA SÁNCHEZ, J. Conversaciones con la joven filosofía española. Barcelona: Península, 1980, p. 174-190.
  • VALCÁRCEL BERNARDO DE QUIRÓS, A. Sobre la imaginación ética de Victoria Camps. Teorema: Revista internacional de filosofía, 1985, Vol. 15, 1-2, p. 275-278.
facultat de filosofia - Ramon Llull